Соціальний педагог - це фахівець з виховної роботи з дітьми, підлітками, молоддю, дорослими, який покликаний створювати сприятливі соціальні, навчально-виховні умови для розвитку і соціалізації особи; це фахівець, який зайнятий у сфері соціально-педагогічної роботи або освітньо-виховної діяльності; він організовує взаємодію освітніх і позашкільних закладів і установ, сім'ї, громадськості з метою створення в соціальному середовищі умов для соціальної адаптації і благополуччя в мікросоціумі дітей і молоді, їх усебічного розвитку.
Відповідно до напрямів діяльності соціального педагога розрізняють такі основні види професійної діяльності :
Організаційно-методична робота
1. Облік учнів пільгових категорій.
2. Визначення методів і форм діагностичної роботи.
3. Визначення методів і форм адаптаційної і корекційно-відновлювальної роботи.
4. Оформлення документів на учнів пільгових категорій.
5. Визначення методів і форм профілактичної роботи.
6. Облік оновлення нормативно-правової бази України відносно професійної діяльності соціального педагога.
7. Облік рекомендацій фахівців інших закладів і установ, пов'язаних з роботою соціального педагога в школі.
8. Ознайомлення і облік новітньої інформації про методи і форми роботи соціального педагога.
9. Розробка власних методичних програм, укладання і публікації напрацьованих теоретичних і практичних матеріалів.
10. Ознайомлення і робота з досвідом колег.
11. Підвищення особистісної і професійної компетентності.
Діагностична робота
Відповідно до наказу МОН від 28.1.06. №864 соціальний педагог, який працює в системі освіти, виконує (окрім інших) ще і діагностичну функцію.
Напрями діагностичної роботи соціального педагога :
- Діагностика певних особистісних рис, які впливають на реакцію при впровадженні освітньо-виховних компонентів.
- Діагностика особливостей стосунків в сім'ї учнів і вплив цих стосунків на успішність навчання і виховання.
- Діагностика і фіксація відношення учнів, педагогів, батьків до певних аспектів навчально-виховного процесу.
- Діагностика і облік учнів, схильних до паління, вживання алкоголю або наркотичних речовин.
- Фіксація особливостей молодших школярів для конструктивної побудови адаптаційних і корекційних програм.
- Обстеження житлових умов сімей, де проживають сироти, діти без батьківської опіки.
Консультаційна робота
- З педагогами - про питання підготовки, організації, реалізації навчально-виховного процесу з урахуванням новітніх педагогічних знань.
- З батьками - про виховання дитини, про охорону дитинства, нормативно-правову базу (дотримання якої лежить у сфері професійних обов'язків соціального педагога).
- З учнями - про стосунки з ровесниками, дорослими, про захист своїх прав.
- З батьками, педагогами - за результатами діагностичної і коректувальної роботи.
- З нецільовою аудиторією соціального педагога - про співпрацю з підприємствами і організаціями міста.
Відповідно до "Організаційно-методичних вказівок щодо організації роботи з соціального захисту дітей у закладах загальної середньої освіти" до бази даних дітей пільгових категорій входять:
- діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;
- діти, які виховуються у прийомних сім’ях (ПС) і дитячих будинках сімейного типу (ДБСТ);
- діти-напівсироти;
- діти, реєстрація яких проведена згідно зі ст. 135 Сімейного Кодексу України;
- діти, постраждалі внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС;
- діти-з інвалідністю(які мають посвідчення);
- діти з багатодітних родин;
- діти з малозабезпечених родин;
- діти, батьки яких загинули під час виконання службових обов’язків
- діти військовослужбовців – учасників АТО/ООС
- діти,які виховуються у сім’ях, де батьки мають інвалідність
- діти, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів
- діти із сімей внутрішньо переміщених осіб
- діти із родин, що опинились у складних життєвих обставинах.
База даних поновлюється по мірі надходження інформації про зміни соціального статусу дитини.